ROZWIĄZUJĘ PROBLEMY

POZYSKUJĘ DOTACJE

Alicja Majkowska

Nazywam się Alicja Majkowska – jestem praktykiem biznesu z przeszło 30 letnim doświadczeniem.

Jestem Coachem, Mentorem, Shadow managerem, Doradcą, Trenerem Biznesu, Konsultantem ekspertem zarządzania.

Swoją drogę zawodowa rozpoczęłam po studiach w 1990 (do 1992) od własnej jednoosobowej działalności gospodarczej. Rynek wówczas charakteryzował się dużym popytem, a mała podażą. Kupowałam towar od firm produkcyjnych i sprzedawałam go odbiorcom detalicznym. Trzy lata z rzędu brałam udział jako handlowiec posiadający własne stoisko na Kiermaszu Świątecznym organizowanym na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich. Zauważyłam wówczas, że malutkie sukcesy, które wtedy odnosiłam były wynikiem dobrych relacji z ludźmi, i to zarówno na linii firm, od których kupowałam towar, jak również na linii osób, które ode mnie towar kupowały.

Wówczas zauważyłam, a przede wszystkim poczułam, że Biznes się kręci poprzez dobry kontakt z ludźmi. To była moja pierwsza inspiracja.

W 1992 (do 1996) roku podjęłam pracę w BischFisch Conger Sp. z o.o. /GmbH jako Dyrektor zarządzający. Firma zatrudniała 40 osób i zajmowała się przetwórstwem ryb. Dla mnie była to szkoła biznesu w praktyce. Początki wolnego rynku, nauka prowadzenia biznesu od podstaw i na ‘żywym” organizmie. Zatrudniałam ludzi, wystawiałam odręcznie faktury, po raz pierwszy zaczynałam liczyć: marżę produktów, rentowność, miałam pierwsze w życiu doświadczenie księgowe w obszarze pełnej księgowości, stawiałam pierwsze kroki w budowaniu identyfikacji firmy - logo, oferty pisane na maszynie do pisania i pierwsze kroki w obszarze zarządzania ludźmi, poznałam proces technologii produkcji i nauczyłam się nimi zarządzać. Po prostu uczyłam się biznesu.

Doświadczenie, które zdobyłam było dla mnie abecadłem biznesu i kapitałem który owocował w dalszym rozwoju zawodowym.

W 1996 (do 2000) roku podjęłam pracę na Akademii Rolniczej w Poznaniu, na Katedrze Ekonomiki Rolnictwa i jednocześnie we firmie konsultingowej Horyzont, gdzie byłam specjalistą i Dyrektorem ds. projektów.

Rynek rozwijał się. Firmy inwestowały w nowe urządzenie, maszyny, pojawiało się coraz więcej produktów, rozpoczęła się era zarządzania nimi. Ważna stała się strategia ich wprowadzania, kanały dystrybucji i potrzeba nowych możliwości zbytu. Zaczęła się „walka” o klienta budowanie silnej marki, pozytywnego wizerunku firmy, a w konsekwencji zaufania konsumenta. W tym czasie pracowałam i koordynowałam projekty dotyczące głownie zarządzania korzystnymi, przynoszącymi zysk relacjami z klientem i ekonomiką produkcji. Organizowałam konferencje i szkolenia, w tym pierwszą w Polsce konferencję skupiającą największych producentów spożywczych, dystrybutorów i przedstawicieli świata nauki nt. Kanałów dystrybucji produktów rolno – spożywczych, w której uczestniczyło przeszło 150 osób producentów produktów spożywczych, hurtowni spożywczych, a prelegentami byli przedstawiciele świata Biznesu i nauki w tym: Selgros cash and carry, Leclerc, Kellogg’s, Nestle, Heinz. Poznawałam rynek i współpracowałam z firmami przetwórczymi: mleka, mięsa, ryb, warzyw i owoców.

Uczestniczyłam i organizowałam wyjazdy studyjne, w tym do Mleczarni MULLER z Prezesami wielkopolskich Spółdzielni Mleczarskich, w celu przyjrzenia się możliwościom rozwojowym, szczególnie w obszarze działań marketingowych i produktowych. Zdobywałam wiedzę i ukończyłam studia podyplomowe Marketing Produktów Rolno - Spożywczych.

W okresie pierwszych 10 lat mojej pracy zawodowej zmieniała się struktura popytu i podaży oraz rozpoczął się etap zarządzania produktem, strategiczne podejście do jego sprzedaży i wprowadzenia na rynek, budowanie Marki oraz budowania relacji z klientem. Byłam żywym uczestnikiem tych zmian.

W tym czasie rozpoczęłam organizację i prowadzenie pierwszych szkoleń w obszarze komunikacji i budowania relacji z klientem.

W 2000 (do 2003) roku rozpoczęłam pracę w Wielkopolskim Oddziale Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, w której byłam zastępcą Dyrektora i kierownikiem sekcji wdrażania projektów. Budowałam struktury unijne w Wielkopolsce, wdrażałam fundusze przedakcesyjne SAPARD. Oprócz podstawowej działalności ARiMR- przyznawania dotacji unijnych, bardzo ważnych obszarem była z jednej strony funkcja informacyjna ARiMR i przekazywanie beneficjentom pomocy: instytucjom samorządowym, instytucjom wspierającym rolnictwo, rolnikom i przetwórcom spożywczym wiedzy dotyczącej funduszy, a z drugiej budowanie wiedzy wewnątrz ARiMR - szkolenia pracowników, nie tylko w obszarze funduszy, ale również w obszarze nabywania wiedzy dotyczącej funkcjonowania sektorów wsparcia unijnego, w tym rolnictwa i przetwórstwa rolno - spożywczego. Zostałam Trenerem ARiMR, zdając egzamin i uzyskując certyfikat, w obszarze przetwórstwa rolno - spożywczego. Szkoliłam pracowników Agencji w całej Polsce z zakresu funkcjonowania firm przetwórczych pod kątem spełniania wymogów formalnych niezbędnych do prowadzenia działalności, technologii produkcji oraz z tego jak weryfikować wnioski unijne składane przez ten sektor. W obszarze funkcji informacyjnej Agencji - prowadziłam szkolenia dla rolników, przetwórców rolno - spożywczych, gmin. Uczestniczyłam w konferencjach jako prelegent i różnego rodzaju spotkaniach przekazując wiedzę nt. funduszy unijnych oraz spełniania warunków niezbędnych do ich wykorzystania.

Jednocześnie sama byłam uczestnikiem szkoleń podnoszących moje umiejętności komunikacyjne, informacyjne (Ernst i Young)

W 2003 (do 2006) podjęłam pracę w Eurocentrum sp. z o.o. jako Dyrektor. Od podstaw tworzyłam komórkę firmy zajmującą się pozyskiwaniem funduszy unijnych – pisaniem aplikacji unijnych dla klientów w celu pozyskania przez nich dofinansowania na inwestycje, które chcą realizować.

Zatrudniałam zespół, z którym wspólnie realizowaliśmy projekty unijne – od zbierania danych po pisanie wniosków i ich składanie. Uczyłam pracowników, jak pozyskiwać niezbędne informacje w sposób możliwie najmniej obciążający dla klienta, jak budować z nim relacje oraz co bardzo istotne jak efektywnie organizować pracę i harmonogramy działań, by dotrzymać sztywnych terminów składania wniosków. W tym procesie nie ma miejsca na opóźnienia – jeśli nie zdążysz, tracisz możliwość uzyskania dofinansowania.

Bardzo mocno doświadczyłam jak bardzo emocjonalna jest to praca, jak postawa, komunikacja, sposób informowania wpływa na jakość pracy i współpracy z klientami.

W tym czasie podjęłam współpracę z Instytutem Biznesu, wykładałam na studiach podyplomowych, byłam w Radzie akredytacyjnej nadając kompetencje poświadczające posiadanie umiejętności niezbędnych do przygotowywania projektów unijnych.

I oczywiście cały czas zarządzałam ludźmi, projektami, pozyskiwałam klientów i patrzyłam na rynek - w jakim kierunku idzie i jaki to ma wpływ na moje działania.

Marketingowo - stworzyłam pierwszą w życiu stronę internetową, zorganizowałam konferencję skupiająca ok. 200 osób - przedstawicieli świata biznesu, samorządu, nauki, prasy, promując wykorzystanie funduszy unijnych na rozwój regionu, firm, rolnictwa.

Zdobywałam coraz większą wiedzę na temat funkcjonowania biznesu swojego i moich klientów.

W 2006 roku współtworzyłam firmę EU FUNDUSZE sp z o.o, której byłam wspólnikiem i V-ce Prezesem. Firma zajmowała się pozyskiwanie funduszy unijnych i to stanowiło jej podstawowy przychód. Perspektywa unijna 2007-2013 dała możliwości dofinansowania inwestycji nie tylko sektorowi rolnemu, rolno-spożywczemu i samorządom, jak to było dotychczas (od SAPARD do 2006), ale zwiększyła możliwość dofinansowania na prawie wszystkie sektory produkcji – meble, okna, przemysł drzewny - tartaki, produkcje maszyn i urządzeń, magazynowanie, usługi medyczne i stomatologiczne, turystyka, hotelarstwo, energia odnawialna i inne. Pomimo kryzysu finansowego, absorpcja funduszy unijnych wynikająca z chęci inwestowania w nowe urządzenia i technologie była ogromna. Tym bardziej, że pojawiła się możliwość pozyskania kasy unijnej dla przedsiębiorców, dla których wcześniej była ona niedostępna. Z tego powodu, powiększał się portfel moich klientów, a ja poznawałam środowisko pracy różnych branż, procesy technologii produkcji, pracę ludzi, rynki zbytu, kanały dystrybucji i problemy, z którymi się mierzą.

Inwestycje szły pełną parą, firmy się rozrastały, jednak zarządzanie i prowadzenie firm dla nas Szefów stawało się coraz trudniejsze. Zatrudnialiśmy coraz więcej ludzi, wdrażaliśmy systemy zarządzające, kupowaliśmy nowe urządzenia, głownie bardzo innowacyjne. A problemy narastały. Zaczęliśmy jako Szefowie walczyć. O rynek, o klienta, o kasę. Coraz bardziej brakowało czasu... goniliśmy „swój ogon”. Doświadczyłam tego. Często miałam natłok myśli w głowie... Słowo komunikacja nabrała innego znaczenia. Jak mówić ? Jak przekazać zadanie do wykonania, żeby było wykonane i to jeszcze na czas? Jak opanować emocje, które zaczynały nami rządzić?

Od lat szkoliłam, pracowałam z ludźmi, i chciałam usystematyzować moją wiedzę. W 2010 roku zostałam Certyfikowanym Trenerem Biznesu, a w 2011 ukończyłam Coaching na Studiach podyplomowych Akademii Leona Koźmińskiego oraz stale rozwijałam swoje umiejętności i kompetencje niezbędne do zarządzania ludźmi. Zawsze bowiem wiedziałam, że biznes tworzą ludzie i to jak zarządzamy wpływa na budowanie współpracy, zaangażowania i odpowiedzialności naszych pracowników, a od tego zależą nasze wyniki finansowe.

Stworzyłam i prowadziłam autorskie programy rozwojowe dla szefów i właścicieli firm: „Kobiece Zarządzanie” – czyli Przywództwo w działaniu, Biznes relacji – czyli jak kreować przewagę konkurencyjną firmy

Programy dla handlowców – przekazując im narzędzia niezbędne w budowaniu skutecznych relacji z klientem.

A przede wszystkim powadziłam Coaching dla szefów i osób zarządzających we firmach.

W 2015 roku (do teraz) otworzyłam firmę AM BIZNES sp. z o.o. sp. komandytowa, której jestem właścicielem i Prezesem. Firma jest efektem moich 25 lat pracy zawodowej – pełnej sukcesów, trudnych momentów, kryzysów i lekcji, które nauczyły mnie, jak działa rynek i co naprawdę liczy się w biznesie.

Doświadczyłam dwóch poważnych kryzysów biznesowych oraz emocjonalnych – związanych z utratą zaufania do osób, którym ufałam bezgranicznie. Mimo to nie poddałam się. Szłam dalej, krok po kroku, budując swoją odporność i wiedzę.

Nadal zajmowałam się pozyskiwaniem funduszy unijnych i z wielką pasją oraz energią rozwijałam portfel moich usług w obszarze prowadzenia firmy, zarządzania i zwiększania efektywności.

W 2017 roku przeszłam przez proces certyfikacji ISO i SUS 2.0 oraz uzyskałam wpis do Bazy Usług Rozwojowych PARP, co pozwoliło mi prowadzić akredytowane szkolenia i doradztwo dla firm – formalnie potwierdzając jakość pracy, którą wykonywałam od lat.

W 2019 roku stworzyłam autorski program rozwojowy – „Poczuj Biznes” – skierowany do właścicieli firm i osób zarządzających, którzy czuli, że ich biznes wymyka się spod kontroli, a operacyjna codzienność przysłania wizję i strategię.

W tym samym roku rozpoczęłam studia MBA, które ukończyłam w 2020 roku.

Chwilę później, w marcu, wybuchła pandemia. Musiałam błyskawicznie przeorganizować sposób pracy i przenieść działania do świata online. Wspierałam firmy w zarządzaniu zespołami zdalnymi, w komunikacji kryzysowej i w adaptacji do nowych warunków. To był czas, który pokazał mi, jak ważna jest elastyczność i natychmiastowa reakcja na problemy, które nas dotykają.

Po pandemii – następny kryzys: wojna w Ukrainie. Produkcja spadła, obroty w wielu branżach zmniejszyły się. Inflacja, drogie kredyty, problemy z płynnością finansową – to wszystko mocno uderzyło w przedsiębiorców.

Firmy zaczęły szukać oszczędności nie tylko na zewnątrz, ale też wewnątrz – w organizacji pracy, efektywności i rentowności.

Jako Ekspert Lean Strategy wspierałam firmy w poprawie jakości pracy, efektywności i obniżaniu kosztów. Uczyłam, jak uporządkować działania, eliminować chaos i odzyskać kontrolę nad biznesem.

Przygotowałam autorski projekt „Masterclass” – cykl ekskluzywnych warsztatów dla liderów, nastawionych na strategiczny rozwój osobisty i biznesowy, dostosowany do dynamicznych zmian rynkowych i potrzeb nowoczesnego zarządzania.

Przez cały czas obserwuję rynek, uczę się i dostosowuję styl zarządzania do zmieniających się warunków. Nowe pokolenia, nowe motywacje, nowe wyzwania – dziś elastyczność to klucz do sukcesu.

W 2025 roku ukończyłam kurs z psychologii sportu. Dlaczego? Bo widzę coraz więcej podobieństw między światem biznesu a światem sportu: presja, rywalizacja, praca z porażką, wyznaczanie realnych celów i konsekwentna ich realizacja. Te kompetencje są dziś niezbędne każdemu liderowi – i chcę je przekazywać dalej.

Od ponad 30 lat jestem obecna w świecie biznesu – jako praktyk, szef, doradca, trener, mentor, coach. Zawsze uważnie obserwowałam rynek, wyciągałam wnioski i wdrażałam strategie, które odpowiadały na nadchodzące zmiany. Nie bałam się podejmować odważnych decyzji – nawet wtedy, gdy wymagały one całkowitej zmiany kierunku działania.

Czuję biznes – buduję na własnym doświadczeniu, ale też na tym, czego uczę się od firm, które wspieram w zarządzaniu. Zawsze dostrzegam więcej – emocje, napięcia, potencjał i możliwości.

Jestem mentorką, strategiem, coachem. Tworzę przestrzeń, w której przedsiębiorcy rozwijają swój biznes, odzyskują kontrolę i działają skutecznie.

Bo firmy tworzą ludzie… To oni realizują, negocjują, działają, myślą, powodują.

Alicja Majkowska